Big Four terug op het groeispoor

Na de opkomst van nichekantoren, boutiques en Angelsaksische grootmachten kan de advocatuur in Nederland zich gaan opmaken voor nieuwe concurrentie: die van de Big Four.

Sinds enige tijd worden de juridische afdelingen weer flink uitgebreid en het momentum lijkt nu ook daar: het juridisch werk is in Nederland zeer internationaal en thema’s als big data en privacy komen steeds vaker op het bordje van de bedrijfsjurist te liggen – onderwerpen waar de Big Four vol op inzet. Mr. deed een rondgang langs de ‘grote vier’ en vroeg naar de groeiplannen.

De Big Four en juridisch advieswerk: het is een huwelijk met een langere geschiedenis.

Sinds 2000 werd door alle grote accountantskantoren al meerdere malen een juridische poot opgezet en soms na enkele jaren weer afgebouwd. Sinds de scheiding van controle en advies in 2013, waardoor accountants alleen nog beursvennootschappen en andere organisaties van openbaar belang controleren als zij geen adviesdiensten verlenen, leek de ambitie wat afgezwakt.

Maar sinds enkele jaren is wereldwijd een duidelijke trend te zien waarbij de Big Four de activiteiten van hun juridische adviestak flink opschroeven. Ook in Nederland is met de lancering van Meijburg Legal (november 2016) en de groeiplannen van zowel PwC, Deloitte en HVG Law (strategische alliantie met EY Tax) de ambitie overduidelijk weer terug.

Het hele artikel kunt u lezen via deze link.