News
HVG Law heeft afgelopen zomer het “Future of Law” programma ontwikkeld en uitgerold om innovatie te verankeren in de dagelijkse praktijk. “Het is essentieel om te innoveren en te investeren in de razendsnel veranderende omgeving en de opkomende digitalisering” aldus Hendrik-Jan Bleijerveld en Eva Verhoef, beiden verantwoordelijk voor innovatie binnen HVG Law.
Future of Law bestaat uit drie building blocks; het ontsluiten van innovatie DNA, go-to-market solutions en interne innovatie. De innovatiesprints, die ieder kwartaal plaatsvinden, vormen op dit moment het belangrijkste onderdeel van dit programma en hebben reeds geresulteerd in een eerste go-to-market MVP (minimun viable product).
Het ontwikkelen en ontsluiten van innovatie DNA is een belangrijke doelstelling van Future of Law. Bij HVG Law werken veel innovatieve en creatieve mensen die ook affiniteit met technologie hebben, zo blijkt. “We willen onze mensen de ruimte geven om deze creativiteit te ontdekken, te ontwikkelen en te ontsluiten. Dit doen we door ieder kwartaal een innovatiesprint te doorlopen. Na de eerste sprint hadden we al ruim 75% van onze kantoorgenoten in actieve zin betrokken bij het Future of Law programma!”.
Innovatiesprints bestaan uit een kick-off met een inspiratiesessie, brainstorm en use case pitches, een tweedaagse Design sprint, een validatieperiode en een afsluitende Future of Law Day, waarin de resultaten van de sprints worden gepresenteerd.
De eerste innovatiesprint was gericht op Blockchain technologie en heeft geresulteerd in een eerste, gevalideerde, Blockchain MVP gericht op intercompany agreements. Na een testperiode zal dit worden aangeboden aan cliënten van HVG Law.
De kick-off van de tweede innovatiesprint met het onderwerp “innovate around a problem” leverde maar liefst 18 potentiele use cases op, gericht op interne innovatie en go-to-market oplossingen. “Een waanzinnige manier om nieuwe ideeën op te halen maar ook om voorgenomen plannen te valideren”. Tot het einde van dit kalenderjaar zullen de innovatiesprints plaatsvinden.
Naast innovatiesprints volgen we continu de ontwikkelingen welke relevant zijn voor Law en onderzoeken we welke producten en services en met welke partijen we kunnen innoveren op basis van het ‘Build, Partner or Buy’ principe. In dat kader lanceren wij binnenkort een interne Artificial Intelligence Due Dilligence tool om o.a. contracten op zeer efficiënte wijze te kunnen reviewen en data ten behoeve van de cliënt te kunnen analyseren.
Voor een impressie van de HVG Law innovatiesprint verwijzen we graag naar bijgaande video.