News
Bij Know Your Customer (KYC) is het in het kader van CDD processen en zorgplicht essentieel de klant zo goed mogelijk te kennen. Financiële ondernemingen vragen daarom vaak gedetailleerde en privacy gevoelige informatie aan de klant zelf en combineren deze met extern verkregen informatie. Deze informatie gebruiken bij bij hun beslising of ze de klant accepteren en willen (blijven) bedienen. Daar tegenover staat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die juist strenge eisen stelt aan de informatie die je over klanten mag opslaan en wat je daarmee mag doen. Dit leidt tot juridische en ethische dilemma’s. Dit wordt nog op de spits gedreven als financiële ondernemingen klantacceptatieprocessen automatiseren en technieken als Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) gaan toepassen.
In een artikel van dataleverancier Company.info vertellen Emanuel van Praag en Saskia Vermeer – de Jongh meer over de juridische dilemma’s die spelen op het snijvlak van de zorgplicht en de AVG. Klik hier om dit artikel te lezen.
Wil je meer weten over de inzet van algoritmen bij klantacceptatie en monitoring? Klik dan hieronder voor het whitepaper ‘De inzet van algoritmen in KYC-processen’ waarin de aandachtspunten rondom AI en ML verder worden besproken.