Blog
Oplossingen gericht op contract management nemen een grote vlucht in de US en de UK. Nederland en de rest van de EU volgen de ontwikkelingen op de voet. Waar voorheen contracten binnen een financiële instelling als een last werden gezien, worden deze steeds meer ingezet als bedrijfskritisch component. De mogelijke toepassingen zijn legio, waarbij ook de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) aan een opmars bezig is. Wat houdt contract management precies in? Wanneer kan het van toegevoegde waarde zijn? En hoe ziet de toekomst eruit? Op deze vragen gaan wij in dit artikel verder in.
Wat houdt contractmanagement precies in?
Contract management wordt ook wel Contract Lifecycle Management genoemd of End-to-End Contract Management. Het betekent hetzelfde; een oplossing voor het slim beheren, opstellen, afstemmen en toepassen van contracten en documenten binnen de organisatie. Een financiële instelling kent enerzijds een business supplier kant en anderzijds een cliënten / consumenten kant. Beide kanten kunnen profiteren van één systeem voor contractmanagement waarin het gehele contracteringsproces is vastgelegd en te volgen.
Geautomatiseerde aanpak
De snelheid van de ontwikkelingen van nieuwe technologieën maakt het mogelijk dat contracten en workflows geautomatiseerd kunnen worden. In een zogenaamd playbook kunnen de voorwaarden van een contracttype worden opgenomen en duidelijke richtlijnen voor het opstellen en afstemmen ervan. Hierdoor kan efficiënter worden gewerkt en kunnen contracten eenvoudig door de business zelf worden opgesteld. Als eenmaal de geautomatiseerde workflow en het playbook is afgestemd dan kan op een afdeling Legal meer de focus komen te liggen op echt ingewikkelde juridische vraagstukken. Business owners kunnen op hun beurt in de operatie sneller te werk gaan, omdat workflows geautomatiseerd zijn en de betrokkenheid van een afdeling Legal kan worden beperkt. Vanuit dashboards ontstaat vervolgens een up to date beeld waar de druk ligt en waar niet. Dit alles met voor het bestuur en directie als voordeel dat zij beter in control zijn.
Gebruiksvriendelijk
Andere voordelen zijn de configureerbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van contractmanagment platforms. Deze platforms, zoals het Legal operations Platform van EY, worden ook wel aangeduid als Low-code en No-code platforms. Dit houdt kort gezegd in dat het platform ook door iemand zonder IT-ervaring is in te richten en te gebruiken. Het betekent ook dat het platform volledig naar eigen smaak is in te richten en eenvoudig gekoppeld kan worden aan andere systemen en tools, zoals bijvoorbeeld Docusign of Outlook, of andere bestaande CRM-tools. De data kunnen daardoor altijd de juiste weg vinden naar de end-user.
Waar zit de toegevoegde waarde?
De toegevoegde waarde is afhankelijk van de huidige structuur en opzet van de contracten- (en documenten) database. Het grote aantal contracten dat beheerst en gecontroleerd moet worden kan een aanleiding vormen, maar ook de complexiteit of het routinematige en repetitieve werk dat erbij komt kijken. Het laten uitvoeren van een quick scan van de huidige database kan snel inzicht geven waar voordeel te halen is. Door workflows te automatiseren kunnen vaak kosten worden bespaard en kan efficiënter worden gewerkt.
Makkelijker en sneller voldoen aan (nieuwe) wet,- en regelgeving
Niet te onderschatten is het voordeel dat alle contracten op één plaats opgeslagen zijn en bewaakt kunnen worden. In de markt van Financial services waar vele contracten worden aangegaan, met aan de ene kan business providers en aan de andere kant cliënten / consumenten is een geautomatiseerde vastlegging noodzakelijk om aan alle nieuwe wet,- en regelgeving te kunnen voldoen en snel te kunnen acteren als er onregelmatigheden worden geconstateerd.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Voor de lange termijn is de razendsnelle ontwikkeling van de technologie rondom dit soort platforms een belangrijk argument om tijdig in te stappen en werknemers tijdig comfortabel te maken met deze nieuwe manier van werken, zodat gedrag en cultuur binnen de financiële instelling hierop aansluiten.
Waar nu AI nog weinig wordt toegepast binnen dit soort platforms verwacht ik dat in de komende jaren snel verschillende nieuwe use cases gepresenteerd zullen worden. Bijvoorbeeld (regulatory) mapping toepassingen die helpen bij de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving of een taalrobot die de levenscyclus van het contract overneemt. Deze toekomst is dichterbij dan we denken. Al eind vorig jaar is door The Guardian een opiniestuk gepubliceerd dat volledig met behulp van AI is geschreven. Dit artikel is hier terug te lezen. Ik verwacht dat binnen afzienbare tijd dit soort taalrobots ook geschikt zullen zijn om (eenvoudige) contracten en notities volledig zelf op te stellen. Wie zegt eigenlijk dat wij dit artikel zelf geschreven hebben?