News
HVG Law is één van de founding members van Pro Bono Connect. Pro Bono Connect bemiddelt tussen Nederlandse maatschappelijke organisaties die juridische hulp nodig hebben en vooraanstaande advocatenkantoren die gratis juridisch advies willen verlenen. Ons Pro Bono Connect team beoordeelt aanvragen vanuit Pro Bono Connect en adviseert, wanneer mogelijk, de maatschappelijke organisaties bij hun concrete hulpvraag.
Teamlid Niels Niggelie kreeg vier vragen gesteld. Lees zijn antwoorden hieronder.
Je maakt onderdeel uit van het Pro Bono Connect team, wat vind je ervan om hier aan bij te kunnen dragen?
In één zin: Leuk, leerzaam en interessant. Leuk omdat je toch met andere kantoorgenoten en een ander soort cliënten samenwerkt in vergelijking tot je reguliere werkzaamheden en praktijk. Daarmee ook gelijk heel leerzaam. Ik kom best met veel kantoorgenoten uit andere practice groups in aanraking, zoals kantoorgenoten van arbeidsrecht en collega’s van EY Tax. En dat maakt het echt interessant, dat je ook binnen andere expertises kennis opdoet. Daarnaast is de samenwerking ook gewoon heel leuk. Je werkt vaak met een andere kantoorgenoot uit het Pro Bono Connect team zelfstandig aan een project, om uiteindelijk de cliënt zo goed mogelijk te voorzien van een praktisch advies. En waar nodig en mogelijk helpen we de cliënt ook met het implementeren van dat advies.
Het draagt verder ook bij aan mijn persoonlijke ontwikkeling: bredere kennis en ontwikkeling op andere rechtsgebieden, samenwerking met andere kantoorgenoten en direct contact met Pro Bono Connect cliënten.
Het Pro Bono Connect netwerk biedt ook de mogelijkheid tot het samenwerken met andere kantoren voor éénzelfde cliënt. Dat is niet alleen leuk en leerzaam, maar ook goed voor je netwerk.
Is dat echt heel anders in vergelijking tot je eigen praktijk?
Wat het Pro Bono Connect team zo leuk maakt, is dat je als jonge advocaat of kandidaat-notaris op een laagdrempeligere manier ervaring kan opdoen met cliëntcontact waar dat doorgaans iets later in je carrière aan de orde is. Ook dien je, uiteraard onder begeleiding, zelf onze Client Acceptance procedure te doorlopen en alle vereiste compliance checks te doen. Hartstikke leerzaam!
In mijn reguliere praktijk en werkzaamheden doen we veel voor stichtingen, NVs, BVs en buitenlandse entiteiten. Maar bij het Pro Bono Connect team komen ook vaak andere rechtsvormen, zoals de coöperatie en de vereniging, langs. Dat is toch wel net even anders.
Daarbij komt dat je Pro Bono Connect cliënten op een andere manier dan bijvoorbeeld Legal Counsels van grote corporates, adviseert. Hoewel we er altijd naar streven om pragmatisch te zijn in ons advies, nemen we Pro Bono Connect cliënten vaak iets meer mee in de juridische systematiek.
Hoe wordt voor jou de waardering zichtbaar?
Je merkt dat het kantoor het verlenen van pro bono-werkzaamheden heel belangrijk vindt. Je krijgt hier dan ook vanuit kantoor alle ruimte voor. Zo zijn de pro bono-werkzaamheden formeel ingebed binnen onze beoordelingsstructuur. Daarnaast wordt er zowel intern als extern veel aandacht aan onze pro bono-werkzaamheden besteed en komen we zo nu en dan als Pro Bono Connect team voor een borrel bijeen.
Minstens zo belangrijk is de waardering vanuit de Pro Bono Connect cliënten, die altijd erg dankbaar zijn voor onze juridische assistentie.
Het dient natuurlijk ook een groter doel: een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dat vinden wij als kantoor erg belangrijk en zijn trots dat jij hier ook een bijdrage aan levert.
Absoluut. Het is heel erg fijn dat je NGO’s kan helpen met specifieke kennis en expertise. En iets voor ze kunt betekenen. Een mooi voorbeeld was de Widows and Orphans Development Foundation waarvoor we over een ANBI-status hebben geadviseerd en vervolgens met succes hebben aangevraagd. Dat heeft voor een dergelijke organisatie écht een waardevolle betekenis. Je brengt ze echt een stap verder.
Een ander mooi voorbeeld was Stichting Herenboeren NL. Die richten allemaal boerderijen op, wat wordt gedragen door de leden, een soort maatschap. Dit was erg leerzaam omdat al die verschillende boerderijen, weer een eigen bestuur en verantwoordelijkheden hadden. Hierin beseften wij dat niet alleen ondernemingsrecht professionals, maar ook kantoorgenoten van arbeidsrecht en collega’s van EY Tax betrokken moesten worden. Al deze besturen kwamen bijeen tijdens een vergadering waarbij, onder leiding van ons, gezamenlijk werd gebrainstormd om de organisatie toekomstbestendig te maken, zonder het ledengevoel teniet te doen. Ontzettend boeiend om zoveel verschillende stakeholders bijeen te hebben en op één lijn te krijgen. Gezamenlijk zijn we tot een oplossing gekomen, die voor alle betrokkenen werkte. Geweldig!