Blog
Het aantal zzp’ers blijft stijgen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hadden 1,2 miljoen mensen een hoofdbaan als zzp’er in 2023. Dat is ongeveer 13 procent van alle werkenden in Nederland. Het zal je dan ook niet verbazen, dat ook zzp’ers in aanraking kunnen komen met misstanden op de werkvloer. Het is voor hen niet altijd duidelijk hoe daarmee (volgens interne regelingen) kan worden omgegaan. Immers, zzp’ers hebben veelal geen toegang tot het personeelshandboek of andere interne (klacht)regelingen. Wat zijn in dit geval de belangrijkste aandachtspunten?
Klokkenluidersregeling: wat houdt het ook alweer in?
Organisaties waarin ten minste 50 werknemers werkzaam zijn moeten verplicht een (interne) klokkenluidersregeling hebben. Sinds de inwerkingtreding van de Wet bescherming klokkenluiders (WBK) op 18 februari 2023 geldt dat niet alleen werknemers, maar ook personen die op een andere manier in een werkrelatie staan tot de werkgever een beschermde melding kunnen doen. Denk aan stagiaires, vrijwilligers, sollicitanten, leveranciers en natuurlijk zzp’ers.
Een paar belangrijke verplichtingen uit de WBK:
- Het luiden van de klok hoeft niet meer eerst intern. Ondanks dat aanmoedigen van het volgen van de interne route sterk aan te raden is, geldt dat direct extern kan worden gemeld bij een bevoegde autoriteit.
- Een melding kan zowel mondeling als schriftelijk worden gedaan worden uiteraard ook anoniem.
- Er geldt een registratieplicht voor de werkgever ten aanzien van de meldingen (waarbij uiteraard de AVG in acht moet worden genomen).
- De werkgever moet binnen 7 dagen een ontvangstbevestiging sturen en informatie over de beoordeling van de melding (feedback) binnen 3 maanden. Achterover leunen is er dus niet meer bij.
- Een melder mag op geen enkele manier worden benadeeld omdat hij/zij een melding heeft gedaan, denk aan ontslag, demotie, maar ook overplaatsing en weigeren van een promotie of (ander) pestgedrag.
- Beroept een melder zich op het benadelingsverbod? Dan ligt de bewijslast dat benadeling geen verband houdt met de melding bij de werkgever. Er is dus sprake van een verschuiving van de bewijslast.
- Een melder mag niet aansprakelijk worden gesteld voor het doen van een melding. Er is dus in beginsel sprake van vrijwaring van gerechtelijke procedures.
- Een melder mag niet worden verboden om een melding te doen of informatie openbaar te maken. Zogenoemde zwijgbedingen zijn dus nietig.
- De werkgever moet de werknemers (schriftelijk of elektronisch) op de hoogte stellen van de interne klokkenluidersregeling, de manier waarop een melding extern (bij bevoegde autoriteiten) kan worden gedaan én over de rechtsbescherming van de werknemer bij het doen van een melding.
Interne klokkenluidersregeling ook openstellen voor zzp’ers
Werkgevers kunnen ervoor kiezen om de interne klokkenluidersregeling ook open te stellen voor zzp’ers (en andere niet-werknemers). In dat geval moet de werkgever de zzp’ers informeren op gelijke wijze als geldt voor de werknemers (zie punt 9 hierboven).
In de praktijk zien wij veelal dat de klokkenluidersregeling niet openstaat en zichtbaar is voor zzp’ers. Veel organisaties hebben hun interne klokkenluidersregeling namelijk enkel opengesteld en gepubliceerd voor hun werknemers, bijvoorbeeld door de klokkenluidersregeling op te nemen in het personeelshandboek of te publiceren op het intranet.
Dit zal er in de meeste gevallen toe leiden dat zzp’ers, bij het tegenkomen van misstanden, (sneller) direct extern zullen gaan melden bij een bevoegde autoriteit, zoals bij het Huis voor Klokkenluiders. Werkgevers (en melders) hebben er echter baat bij om intern te melden. Als een veilige werkomgeving bestaat, is een interne melding vaak laagdrempeliger en doeltreffender. Bovendien verkleint een interne melding de kans op het openbaar maken van informatie die de organisatie kan schaden. Door de interne meldprocedure ook voor zzp’ers open te stellen en hen daarover actief te informeren, kunnen organisaties de kans verkleinen dat misstanden direct extern geëscaleerd worden voordat de organisatie de mogelijkheid heeft gehad om intern actie te ondernemen.
Zijn er (veel) zzp’ers in jouw organisatie werkzaam? Dan is het raadzaam om ieder geval de volgende aandachtspunten in overweging te nemen:
- Stel de interne klokkenluidersregeling open voor zzp’ers en benoem dit ook expliciet in de regeling.
- Informeer de zzp’ers over de interne policy (zie punt 9 hierboven). Zorg er dus voor dat de klokkenluidersregeling zichtbaar en toegankelijk is voor zzp’ers, bijvoorbeeld door de regeling op de website te publiceren.
- Creëer voldoende bewustzijn en benadruk ook het belang van het intern melden. Denk bijvoorbeeld aan regelmatige trainingen of informatiesessies over de klokkenluidersregeling en de bescherming die deze biedt.
- Benoem en garandeer de bescherming tegen benadeling ook expliciet voor zzp’ers. Dit kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen in de regeling en een eventuele interne melding.
- Zorg voor een open en toegankelijke bedrijfscultuur waarin tegenspraak wordt omarmd en niet wordt gestraft. Daarmee zal de drang om extern te melden worden verkleind.
Twijfelt u aan de inhoud van uw klokkenluidersregeling of hoe deze efficiënter kan worden ingericht in uw organisatie? We denken uiteraard graag met u mee.
Meer weten over alles omtrent het onderwerp zzp? Klik dan hier!