Blog
Organisaties waar ten minste vijftig werknemers werkzaam zijn, moeten verplicht een interne klokkenluidersregeling hebben. Sinds de (gedeeltelijke) inwerkingtreding van de Wet bescherming klokkenluiders (WBK) gelden ten aanzien van die klokkenluidersregeling strengere eisen. De meeste organisaties (met 50-249 werknemers) moeten inmiddels al enige tijd – namelijk vanaf 17 december 2023 – aan die nieuwe eisen voldoen.
Vanaf de inwerkingtreding van de WBK was duidelijk dat de mogelijkheid om een anonieme melding te doen, later nog zou worden toegevoegd. In dit kader is het Besluit anoniem melden vermoedens van misstanden (het Besluit) op 2 april 2024 in internetconsultatie gegaan. Wat dit Besluit precies inhoudt, lees je hieronder.
Bij wie doe je een anonieme melding?
Het Besluit verplicht werkgevers om ten minste één functionaris aan te wijzen waarbij een anonieme melding kan worden gedaan. Dit is de persoon (of personen) waar de melding binnenkomt. Dat mag dezelfde persoon zijn als degene die de melding behandelt, maar dat hoeft niet.
De functionaris mag geen leidinggevende functie binnen de organisatie hebben en mag ook niet primair betrokken zijn bij het werven, aannemen of ontslaan van werknemers, omdat dit voor de melder een drempel zou kunnen opwerpen om een melding te doen. Een HR-medewerker kan bijvoorbeeld dus niet de (enige) functionaris zijn waarbij een anonieme melding kan worden gedaan. Als een werkgever meer dan één functionaris heeft benoemd, dan moet de werkgever ervoor zorgen dat ten minste één van die functionarissen aan deze vereisten voldoet. Dat betekent dat de overige personen dan bijvoorbeeld wel van de HR-afdeling mogen zijn.
Verder is van belang dat de functionaris:
- over voldoende deskundigheid en ervaring moet beschikken, zodat deze de functie naar behoren kan vervullen. Zo moet de functionaris goed de informatie van de melder kunnen beoordelen, en weten hoe en met wie die informatie kan worden gedeeld, hoe opvolging aan de melding moet worden geven, moet de functionaris integer zijn en goede communicatieve vaardigheden hebben, etc.;
- de anonimiteit van de melder moet waarborgen; en
- minimaal één keer per jaar verslag moet uitbrengen aan de werkgever en de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) over het aantal ontvangen meldingen en de aard van die meldingen. Als er geen OR of PVT is ingesteld, en de werkgever daartoe ook niet verplicht is, dan moet het verslag aan de werknemers worden toegezonden.
De werkgever moet ervoor zorgen dat de functionaris de rol zelfstandig en naar behoren kan vervullen en beschikt over voldoende tijd en ondersteunende middelen. Ook moet de werkgever de onafhankelijke positie van de functionaris waarborgen. De functionaris hoeft overigens niet binnen de organisatie werkzaam te zijn. Er kan ook een externe persoon worden benoemd.
Hoe doe je een anonieme melding?
Werkgevers moeten in de interne klokkenluidersregeling gaan vastleggen op welke manier een melding anoniem kan worden gedaan. Werkgevers zijn principe vrij om de meldwijze voor die anonieme meldingen zelf te bepalen, maar in de meldprocedure moet wel worden opgenomen dat (voor zover mogelijk) afspraken zullen worden gemaakt met de anonieme melder over hoe hij/zij gedurende (het vervolg van) de meldprocedure benaderd wil worden.
Van belang is dat óók in het geval van een anonieme melding het vereiste van het sturen van een ontvangstbevestiging binnen zeven dagen geldt. De wijze waarop dat gebeurt is vormvrij. Wordt er speciale software gebruikt voor het doen van een melding, dan is sturen van die bevestiging waarschijnlijk geen probleem, maar je kunt je vast wel voorstellen dat dit in andere gevallen best lastig kan zijn. Als je niet weet wie de melding gedaan heeft, hoe ga je deze persoon dan benaderen? In het Besluit wordt aangegeven dat de functionaris zich ook dan moet inspannen om contact met de melder te leggen, bijvoorbeeld via de algemene communicatiekanalen. Als voorbeeld is in de toelichting op het Besluit opgenomen dat een bericht kan worden geplaatst op het intranet, uiteraard wel op een zodanige manier dat de aard en inhoud van de melding vertrouwelijk blijft.
En nu?
Het Besluit ligt tot 14 mei a.s. ter internetconsultatie. Het is dus nog even afwachten welke reacties en suggesties er allemaal zullen binnenkomen, en uiteraard hoe daarmee dan vervolgens zal worden omgegaan. Wordt het besluit (in deze vorm) aangenomen, dan zullen werkgevers hun interne meldprocedure in lijn hiermee moeten aanpassen.
We houden u uiteraard op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Bij vragen, neem gerust contact met ons op!