Blog
Organisaties waar ten minste vijftig werknemers werkzaam zijn, moeten verplicht een interne klokkenluidersregeling hebben. Sinds de (gedeeltelijke) inwerkingtreding van de Wet bescherming klokkenluiders (WBK) gelden ten aanzien van die klokkenluidersregeling strengere eisen. De meeste organisaties (met 50-249 werknemers) moeten inmiddels al enige tijd – namelijk vanaf 17 december 2023 – aan die nieuwe eisen voldoen.
Vanaf de inwerkingtreding van de WBK was duidelijk dat de mogelijkheid om een anonieme melding te doen, later nog zou worden toegevoegd. In dit kader is het Besluit anoniem melden vermoedens van misstanden (het Besluit) van 2 april jl. tot 6 augustus 2024 in internetconsultatie gegaan. Wat dit Besluit precies inhoudt, lees je hieronder.
Is het Besluit ook relevant voor zzp’ers?
Als het Besluit wordt aangenomen dan kan dit belangrijke gevolgen hebben als je werkt met (veel) zzp’ers. Eerder schreven we al een blog over de mogelijkheid voor organisaties om de interne klokkenluidersregeling ook voor zzp’ers open te stellen. In die blog lees je ook waarom het verstandig kan zijn om dit te overwegen. Het Besluit verplicht organisaties om de mogelijkheid tot het doen van een anonieme melding vast te leggen in de interne klokkenluidersregeling. Als deze interne regeling ook opengesteld is voor zzp’ers, dan kunnen ook zij gebruik maken van deze mogelijkheid.
Bij wie doe je een anonieme melding?
Het Besluit verplicht werkgevers om ten minste één functionaris aan te wijzen waarbij een anonieme melding kan worden gedaan. Dit is de persoon (of personen) waar de melding binnenkomt. Dat mag dezelfde persoon zijn als degene die de melding behandelt, maar dat hoeft niet.
De functionaris mag geen leidinggevende functie binnen de organisatie hebben en mag ook niet primair betrokken zijn bij het werven, aannemen of ontslaan van werknemers, omdat dit voor de melder een drempel zou kunnen opwerpen om een melding te doen. Een HR-medewerker kan bijvoorbeeld dus niet de (enige) functionaris zijn waarbij een anonieme melding kan worden gedaan. Als een werkgever meer dan één functionaris heeft benoemd, dan moet de werkgever ervoor zorgen dat ten minste één van die functionarissen aan deze vereisten voldoet. Dat betekent dat de overige personen dan bijvoorbeeld wel van de HR-afdeling mogen zijn.
Verder is van belang dat de functionaris:
- over voldoende deskundigheid en ervaring moet beschikken, zodat deze de functie naar behoren kan vervullen. Zo moet de functionaris goed de informatie van de melder kunnen beoordelen, en weten hoe en met wie die informatie kan worden gedeeld, hoe opvolging aan de melding moet worden geven, moet de functionaris integer zijn en goede communicatieve vaardigheden hebben, etc.;
- de anonimiteit van de melder moet waarborgen; en
- minimaal één keer per jaar verslag moet uitbrengen aan de werkgever en de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) over het aantal ontvangen meldingen en de aard van die meldingen. Als er geen OR of PVT is ingesteld, en de werkgever daartoe ook niet verplicht is, dan moet het verslag aan de werknemers worden toegezonden.
De werkgever moet ervoor zorgen dat de functionaris de rol zelfstandig en naar behoren kan vervullen en beschikt over voldoende tijd en ondersteunende middelen. Ook moet de werkgever de onafhankelijke positie van de functionaris waarborgen. De functionaris hoeft overigens niet binnen de organisatie werkzaam te zijn. Er kan ook een externe persoon worden benoemd.
Hoe doe je een anonieme melding?
Werkgevers moeten in de interne klokkenluidersregeling gaan vastleggen op welke manier een melding anoniem kan worden gedaan. Werkgevers zijn principe vrij om de meldwijze voor die anonieme meldingen zelf te bepalen, maar in de meldprocedure moet wel worden opgenomen dat (voor zover mogelijk) afspraken zullen worden gemaakt met de anonieme melder over hoe hij/zij gedurende (het vervolg van) de meldprocedure benaderd wil worden.
Van belang is dat óók in het geval van een anonieme melding het vereiste van het sturen van een ontvangstbevestiging binnen zeven dagen geldt. De wijze waarop dat gebeurt is vormvrij. Wordt er speciale software gebruikt voor het doen van een melding, dan is sturen van die bevestiging waarschijnlijk geen probleem, maar je kunt je vast wel voorstellen dat dit in andere gevallen best lastig kan zijn. Als je niet weet wie de melding gedaan heeft, hoe ga je deze persoon dan benaderen? In het Besluit wordt aangegeven dat de functionaris zich ook dan moet inspannen om contact met de melder te leggen, bijvoorbeeld via de algemene communicatiekanalen. Als voorbeeld is in de toelichting op het Besluit opgenomen dat een bericht kan worden geplaatst op het intranet, uiteraard wel op een zodanige manier dat de aard en inhoud van de melding vertrouwelijk blijft. Zijn er (veel) zzp’ers werkzaam voor jouw organisatie, dan kan dit nog lastiger zijn. Zzp’ers hebben immers ook niet altijd toegang tot de interne communicatiekanalen, zoals bijvoorbeeld het (volledige) intranet.
En nu?
Het Besluit ligt tot 6 augustus a.s. ter internetconsultatie. Het is dus nog even afwachten welke reacties en suggesties er allemaal zullen binnenkomen, en uiteraard hoe daarmee dan vervolgens zal worden omgegaan. Op het moment van schrijven van deze blog, wordt met name kritiek geuit op de (vereisten aan de) onafhankelijke functionaris waar de anonieme melding kan worden gedaan en de wijze waarop de anonieme melding moet worden ingediend. Zo blijkt uit de reacties bijvoorbeeld dat men zich afvraagt of de procedure wel met voldoende waarborgen is omkleed als aan de functionaris geen specifieke eisen worden gesteld, anders dan dat deze persoon deskundig genoeg moet zijn om de functie naar behoren te kunnen vervullen, geen leidinggevende mag zijn of betrokken mag zijn bij werven, aannemen of ontslag van werknemers. Er is bijvoorbeeld niets concreets bepaald over de onafhankelijkheid of het opleidingsniveau van de functionaris.
Het is nog ruim een maand mogelijk om te reageren op het Besluit. De kans bestaat dan ook dat er nog meer (kritische) reacties zullen binnenkomen.
Wordt het besluit (in deze vorm) aangenomen, dan zullen werkgevers hun interne meldprocedure in lijn hiermee moeten aanpassen. Is die interne klachtregeling ook opengezet voor zzp’ers dan is het verstandig om vast goed na te denken over na hoe dit het beste voor deze groep kan worden ingeregeld.
We houden u uiteraard op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Bij vragen, neem gerust contact met ons op!
Meer weten over alles omtrent het onderwerp zzp? Klik dan hier!