Zzp’er over de grens: belang­rij­ke ont­wik­ke­lin­gen en aan­dachts­pun­ten

Blog

Published 16 oktober 2024 Reading time min Auteur Jeannet van Vleuten Labor & Employment

Het wer­ken met zzp’ers staat vol­op in de belang­stel­ling nu de Belas­ting­dienst per 1 janu­a­ri 2025 zal gaan hand­ha­ven op schijn­zelf­stan­dig­heid. Ook de zzp’ers, die wonen in het bui­te­land en wer­ken voor Neder­land­se opdracht­ge­vers, ont­ko­men niet aan deze aan­dacht., Veel orga­ni­sa­ties zijn hard bezig met het in kaart bren­gen van de zzp-popu­la­tie en het (laten) toet­sen van de hui­di­ge arbeids­re­la­ties. Hier­on­der zijn de belang­rijk­ste ont­wik­ke­lin­gen en aan­dachts­pun­ten voor de inzet van zzp’ers van over de grens.

 

Afschaf­fing hand­ha­vings­mo­ra­to­ri­um

Sinds de afschaf­fing van de VAR-ver­kla­ring in 2016 zijn opdracht­ge­vers zelf ver­ant­woor­de­lijk voor de beoor­de­ling of een arbeids­re­la­tie moet wor­den gezien als dienst­be­trek­king. De opvol­ger van de VAR, de Wet DBA, bood aan­van­ke­lijk wei­nig dui­de­lijk­heid, wat heeft geleid tot het instel­len van een hand­ha­vings­mo­ra­to­ri­um. Dit bete­kent dat de Belas­ting­dienst geen con­tro­les uit­voer­de en nahef­fin­gen opleg­de, ten­zij spra­ke is van kwaad­wil­lend­heid. Van­af 1 janu­a­ri 2025 wordt dit mora­to­ri­um ech­ter opge­he­ven en gaat de Belas­ting­dienst stren­ger hand­ha­ven.

Opdracht­ge­vers lopen nu van­af 1 janu­a­ri 2025 het risi­co op nahef­fin­gen en moge­lijk boe­tes als blijkt dat een zzp’er eigen­lijk een werk­ne­mer is. Het is dus belang­rijk om de arbeids­re­la­ties met zelf­stan­di­gen tij­dig te her­zien en waar nodig aan te pas­sen. Te meer nu arbeids­rech­te­lijk gezien geen hand­ha­vings­mo­ra­to­ri­um geldt en de arbeids­rech­te­lij­ke risico’s ook nu al, en met terug­wer­ken­de kracht, gel­den. Lees hier­over meer in onze eerdere blog.

 

Grens­over­schrij­den­de kwes­ties

Het wer­ken met grens­over­schrij­den­de zzp’ers brengt daar­naast nog extra uit­da­gin­gen met zich mee. Als een zzp’er uit het bui­ten­land in Neder­land werkt, is het aller­eerst de vraag of hij/zij onder de Neder­land­se arbeids­wet­ge­ving valt. In het ver­volg van deze blog gaan wij hier­van uit. De Neder­land­se arbeids­in­spec­tie toetst (op dit moment aan de hand van de Deliveroo-gezichtspunten en arti­kel 7:610 BW) of de zzp’er wel een ech­te zelf­stan­di­ge is. Als de uit­komst is dat spra­ke is van een schijn­zelf­stan­di­ge, dan bete­kent dat de zzp’er uit het bui­ten­land, net als Neder­land­se zzp’ers, bij een her­kwa­li­fi­ca­tie als werk­ne­mer aan­spraak kan maken op rech­ten zoals loon­door­be­ta­ling tij­dens ziek­te, vakan­tie­geld, ont­slag­be­scher­ming, moge­lijk pen­si­oen, et cete­ra.

Dit kan ech­ter voor een extra com­plexi­teit zor­gen als de betref­fen­de per­soon, omdat hij in het bui­ten­land woont, niet in Neder­land soci­aal ver­ze­kerd is (geweest) en/of hier niet heeft bij­ge­dra­gen aan pen­si­oen­op­bouw.

In grens­over­schrij­den­de situ­a­ties is het altijd de vraag in welk land de wer­ken­de belas­ting- en of pre­mie­plich­tig is. We moe­ten dan in de belas­ting­ver­dra­gen en soci­a­le zeker­heids­af­spra­ken gaan bekij­ken op wel­ke wij­ze de toe­wij­zen van belas­ting­hef­fing en soci­a­le­ze­ker­heids­rech­ten en plich­ten gere­geld is. Nage­noeg alle ver­dra­gen, zowel voor belas­ting­hef­fing als soci­a­le zeker­heids­hef­fing maken onder­scheid tus­sen werk­ne­mers en zelf­stan­di­gen.

Er is juris­pru­den­tie, zowel fis­caal als voor de soci­a­le­ze­ker­heids­wet­ge­ving, waar­in wordt aan­ge­ge­ven dat het land waar de werk­zaam­he­den wordt ver­richt de kwa­li­fi­ca­tie mag maken van de werk­zaam­he­den, en dat dat arti­kel in de ver­dra­gen van toe­pas­sing is. In Neder­land heb­ben wij natuur­lijk in de afge­lo­pen jaren geen wets­wij­zi­gin­gen gehad, alleen de kwa­li­fi­ca­tie niet gehand­haafd. Inter­na­ti­o­naal kan dit tot bij­zon­de­re situ­a­ties lei­den. Indien we strikt the­o­re­tisch deze leer vol­gen, zul­len wij de rela­tie met een bui­ten­land­se wer­ken­den moe­ten toet­sen aan de cri­te­ria van de dienst­be­trek­king, en indien de con­clu­sie is dat er spra­ke is van een werk­ne­mer, ook de toe­wij­zi­gings­re­gels uit de ver­dra­gen vol­gen die zien op werk­ne­mers.

Daar­naast had wel­licht een tewerk­stel­lings­ver­gun­ning of een gecom­bi­neer­de ver­gun­ning ver­blijf en arbeid (GVVA) moe­ten wor­den aan­ge­vraagd, en geldt er een uitgebreidere meldingsverplichting o.b.v. de WagwEU voor werk­ne­mers ten opzich­te van zzp’ers.

 

Hoe kunt u zich voor­be­rei­den?

Het wer­ken met zzp’ers, zowel bin­nen als bui­ten Neder­land, blijft een com­plex en risi­co­vol ter­rein, zeker nu de hand­ha­ving per 1 janu­a­ri 2025 wordt aan­ge­scherpt. Om risico’s te mini­ma­li­se­ren, is het cru­ci­aal om de over­een­kom­sten met zzp’ers zorg­vul­dig te beoor­de­len en te toet­sen of er geen spra­ke is van een dienst­be­trek­king. Het vast­leg­gen van dui­de­lij­ke con­trac­tu­e­le afspra­ken over de manier waar­op de samen­wer­king wordt uit­ge­voerd, is daar­bij van groot belang. Daar­naast is het ver­stan­dig om een risi­co­ana­ly­se te maken van de zzp-popu­la­tie bin­nen uw orga­ni­sa­tie, inclu­sief de grens­over­schrij­den­de zzp’ers.

Het fis­ca­le gedeel­te van deze blog is geschre­ven door Miri­am Michiels, fis­ca­list bij EY Belas­ting­ad­vi­seurs. De arbeids­rech­te­lij­ke infor­ma­tie is geschre­ven door Jeannet van Vleuten, arbeids­recht­ad­vo­caat bij HVG Law.  In Neder­land heeft HVG Law een stra­te­gi­sche alli­an­tie met EY Belas­ting­ad­vi­seurs. Vraag­stuk­ken bena­de­ren wij van­uit een mul­ti­dis­ci­pli­nai­re invals­hoek.

Meer weten over alles omtrent het onder­werp zzp? Klik dan hier!