Blog
Na het Europees Parlement heeft ook de Raad van de Europese Unie op 14 oktober 2024 de Richtlijn Platformwerk aangenomen. Deze nieuwe regels zijn gericht op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van platformwerkers, zoals maaltijdbezorgers en chauffeurs die via digitale platforms werken. Wij verwijzen graag naar dit nieuwsbericht en onze eerdere blogs hierover. De Richtlijn Platformwerk heeft betrekking op meer dan 28 miljoen mensen in de Europese Unie die via digitale platforms actief zijn.
De nieuwe regelgeving beoogt niet alleen de arbeidsrechten van platformwerkers te verbeteren, maar ook transparantie te creëren rondom het gebruik van algoritmes bij personeelsbeheer. Platforms maken vaak gebruik van geautomatiseerde systemen om de prestaties van hun werkers te monitoren, taken toe te wijzen of zelfs beslissingen te nemen over ontslag. De Richtlijn Platformwerk verplicht nu dat dergelijke systemen door gekwalificeerd personeel worden gecontroleerd en biedt platformwerkers het recht om geautomatiseerde beslissingen aan te vechten. Dit is een belangrijke stap in de bescherming van werkers tegen onterecht of ondoorzichtig gebruik van algoritmes.
Wettelijk vermoeden van een arbeidsverhouding
Daarnaast is het belangrijk om te benoemen dat het wettelijk vermoeden van een arbeidsverhouding ook is aangenomen. De lidstaten moeten een wettelijk vermoeden van het bestaan een arbeidsverhouding in hun nationale recht implementeren. Dit wettelijk vermoeden geldt wanneer er feiten worden vastgesteld die wijzen op de criteria zeggenschap en leiding. Dit wordt gemeten aan de hand van het nationale recht, collectieve arbeidsovereenkomsten en EU-jurisprudentie. Platformwerkers, hun vertegenwoordigers of nationale autoriteiten kunnen zich op dit wettelijk vermoeden beroepen om een onjuiste kwalificatie aan te vechten. Hierbij verschuift de bewijslast naar het digitale platform om aan te tonen dat er geen arbeidsverhouding is. Dit vermoeden maakt het dus voor platformwerkers eenvoudiger om een arbeidsverhouding aan te tonen, met alle daarbij behorende rechten, zoals in Nederland bescherming tegen ontslag, recht op minimumloon en toegang tot sociale zekerheid. In een eerdere blog schreven we hierover al uitgebreider.
Impact voor platformen en werkers
Voor platforms betekent deze ontwikkeling dat zij hun huidige bedrijfsmodellen mogelijk moeten herzien om te voldoen aan de nieuwe eisen. Voor veel werkers biedt de richtlijn echter duidelijkheid en betere bescherming. De vraag is echter of de werkers deze bescherming wensen, nu wij ook voldoende voorbeelden in de jurisprudentie zien waarbij het niet de platformwerkers zijn die een beroep doen op het bestaan van een arbeidsovereenkomst, maar juist een derde partij (de vakbond).
Wat zijn de volgende stappen?
Na de formele ondertekening van de richtlijn door de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement, hebben de EU-lidstaten 30 maanden de tijd om de bepalingen van de Richtlijn Platformwerk op te nemen in hun nationale wetgeving. Dit biedt nationale overheden en platforms tijd om de nodige aanpassingen door te voeren.
Mocht u meer willen weten over platformwerk of zzp-ontwikkelingen in het algemeen? Klik dan hier!