Cor­po­ra­te Sustai­na­bi­li­ty Due Dili­gen­ce Direc­ti­ve (CSDDD)

Wat betekent dit voor bedrijven?

Blog

Published 11 februari 2025 Reading time min Auteur Lisa le Feber Corporate Restructuring | ESG

Op 25 juli 2024 is de Cor­po­ra­te Sustai­na­bi­li­ty Due Dili­gen­ce Direc­ti­ve (CSDDD) in wer­king getre­den. Deze Euro­pe­se richt­lijn ver­plicht bedrij­ven om sys­te­ma­tisch de impact van hun acti­vi­tei­ten op men­sen­rech­ten en het mili­eu bin­nen hun toe­le­ve­rings-, dis­tri­bu­tie- en trans­port­ke­tens te moni­to­ren en aan te pak­ken. Dit is een belang­rij­ke stap in de ver­duur­za­ming van de Euro­pe­se eco­no­mie en sluit aan bij de Cor­po­ra­te Sustai­na­bi­li­ty Repor­ting Direc­ti­ve (CSRD), die bedrij­ven ver­plicht trans­pa­rant te rap­por­te­ren over hun duur­zaam­heids­be­leid.

Na lang­du­ri­ge onder­han­de­lin­gen heeft de Euro­pe­se Raad de CSDDD op 24 mei 2024 for­meel aan­ge­no­men en werd de richt­lijn op 5 juli 2024 gepu­bli­ceerd in het Publi­ca­tie­blad van de Euro­pe­se Unie. Lid­sta­ten heb­ben tot 26 juli 2026 de tijd om de bepa­lin­gen in hun nati­o­na­le wet­ge­ving te imple­men­te­ren. In Neder­land gebeurt dit via de Wet Inter­na­ti­o­naal Ver­ant­woord Onder­ne­men (WIVO). De con­sul­ta­tie­ron­de voor de Neder­land­se WIVO is inmid­dels geslo­ten, en het is nu aan de wet­ge­ver om de wet­ge­ving ter imple­men­ta­tie van de CSDDD in Neder­land defi­ni­tief vast te stel­len.

De Omni­bus-ver­or­de­ning: ver­een­vou­di­ging van duur­zaam­heids­rap­por­ta­ge

De Omni­bus-ver­or­de­ning van de Euro­pe­se Unie belooft het land­schap van duur­zaam­heids­rap­por­ta­ge ingrij­pend te ver­an­de­ren door ver­schil­len­de regel­ge­ving samen te voe­gen tot één gestroom­lijnd kader. Aan­ge­kon­digd door Euro­pees Com­mis­sie­voor­zit­ter Ursu­la von der Ley­en in novem­ber 2024, heeft deze wet­ge­ving als doel de over­lap­pen­de ver­plich­tin­gen van de Cor­po­ra­te Sustai­na­bi­li­ty Repor­ting Direc­ti­ve (CSRD), de Cor­po­ra­te Sustai­na­bi­li­ty Due Dili­gen­ce Direc­ti­ve (CSDDD) en de EU-Taxo­no­mie­ver­or­de­ning te ver­een­vou­di­gen.

De publi­ca­tie van de Omni­bus-ver­or­de­ning staat gepland voor 2025 en moet de admi­ni­stra­tie­ve last ver­min­de­ren zon­der con­ces­sies te doen aan de inhoud. Hier­door kun­nen bedrij­ven in de EU zich beter rich­ten op nale­ving en duur­zaam­heid.

Belang­rijk­ste Ele­men­ten van de Omni­bus-Ver­or­de­ning:

  • Samen­voe­ging van de CSRD, CSDDD en de EU-Taxo­no­mie­ver­or­de­ning.
  • 25% min­der rap­por­ta­ge­ver­plich­tin­gen, ter­wijl de inhou­de­lij­ke kern behou­den blijft.
  • Meer con­sis­ten­tie tus­sen EU-lid­sta­ten om eer­lij­ke en effec­tie­ve nale­ving te waar­bor­gen.

Met deze her­vor­ming zet de EU een belang­rij­ke stap rich­ting effi­ci­ën­te­re en toe­gan­ke­lij­ke­re duur­zaam­heids­rap­por­ta­ge. Hier­door wor­den over­bo­di­ge rap­por­ta­ge­ver­plich­tin­gen ver­min­derd, wor­den de due dili­gen­ce-ver­plich­tin­gen ver­dui­de­lijkt en nemen de admi­ni­stra­tie­ve las­ten af—vooral voor bedrij­ven die meer­de­re duur­zaam­heids­richt­lij­nen moe­ten nale­ven.

Wel­ke bedrij­ven val­len onder de CSDDD?

De richt­lijn is van toe­pas­sing op gro­te bedrij­ven bin­nen en bui­ten de Euro­pe­se Unie die bepaal­de finan­ci­ë­le en per­so­ne­le drem­pels halen. De imple­men­ta­tie van deze drem­pels ver­loopt gefa­seerd:

  • 2027: Bedrij­ven met >5.000 werk­ne­mers en een omzet > €1,5 mil­jard.
  • 2028: Bedrij­ven met >3.000 werk­ne­mers en een omzet > €900 mil­joen.
  • 2029: Bedrij­ven met >1.000 werk­ne­mers en een omzet > €450 mil­joen.
  • 2029: Fran­chi­se-/li­cen­tie­be­drij­ven met EU-inkom­sten > €22,5 mil­joen en een omzet > €80 mil­joen.

Deze bedrij­ven zijn ver­plicht om te vol­doen aan de vol­gen­de ver­plich­tin­gen:

  • Kli­maat­tran­si­tie­plan: Bedrij­ven moe­ten een plan ont­wik­ke­len, imple­men­te­ren en regel­ma­tig bij­wer­ken om hun impact op kli­maat­ver­an­de­ring te mini­ma­li­se­ren.
  • Due Dili­gen­ce in de Waar­de­ke­ten: Bedrij­ven moe­ten risico’s voor men­sen­rech­ten en het mili­eu iden­ti­fi­ce­ren en maat­re­ge­len nemen om nega­tie­ve effec­ten te voor­ko­men, te ver­min­de­ren of te beëin­di­gen. Dit omvat onder meer het bestrij­den van gedwon­gen arbeid en mili­eu­ver­vui­ling.
  • Trans­pa­ran­tie en Rap­por­ta­ge: Strik­te open­baar­ma­kings- en ver­ant­woor­dings­ver­plich­tin­gen zijn van toe­pas­sing.

Indi­rec­te impact op klei­ne bedrij­ven

Hoe­wel de CSDDD pri­mair gericht is op gro­te onder­ne­min­gen, zul­len ook klei­ne bedrij­ven indi­rect met de richt­lijn te maken krij­gen. Dit geldt voor­al voor toe­le­ve­ran­ciers en zaken­part­ners van gro­te­re bedrij­ven die onder de CSDDD val­len. Zij zul­len moe­ten vol­doen aan stren­ge­re due dili­gen­ce-eisen om zaken­re­la­ties met gro­te bedrij­ven te behou­den.

Impact op de finan­ci­ë­le sec­tor

De finan­ci­ë­le sec­tor geniet een gedeel­te­lij­ke vrij­stel­ling. Finan­ci­ë­le instel­lin­gen moe­ten due dili­gen­ce toe­pas­sen op hun eigen bedrijfs­ac­ti­vi­tei­ten en leve­ran­ciers (upstream), maar ver­plich­tin­gen met betrek­king tot klan­ten en eind­ge­brui­kers (down­stream) blij­ven voor­als­nog bui­ten beschou­wing. Daar­naast moe­ten finan­ci­ë­le instel­lin­gen een Kli­maat­plan opstel­len om bij te dra­gen aan de bre­de­re duur­zaam­heids­doel­stel­lin­gen van de EU.

Hand­ha­ving en sanc­ties

De hand­ha­ving van de CSDDD zal plaats­vin­den door admi­ni­stra­tief toe­zicht en civie­le aan­spra­ke­lijk­heid. Elk EU-land moet een auto­ri­teit aan­wij­zen die ver­ant­woor­de­lijk is voor de nale­ving en het opleg­gen van sanc­ties. In Neder­land zal de Auto­ri­teit Con­su­ment & Markt (ACM) ver­ant­woor­de­lijk zijn voor de hand­ha­ving. Sanc­ties kun­nen bestaan uit:

  • Boe­tes die effec­tief, pro­por­ti­o­neel en afschrik­wek­kend zijn.
  • Beve­len tot nale­ving van de richt­lijn.
  • Finan­ci­ë­le com­pen­sa­tie voor slacht­of­fers van nala­tig­heid in due dili­gen­ce-ver­plich­tin­gen.

Op EU-niveau zal de Euro­pe­se Com­mis­sie een net­werk van toe­zicht­hou­den­de auto­ri­tei­ten oprich­ten om een geco­ör­di­neer­de hand­ha­ving te waar­bor­gen.

Wat bete­kent dit voor uw bedrijf?

De CSDDD intro­du­ceert ingrij­pen­de ver­plich­tin­gen. Ook als uw bedrijf niet direct onder de richt­lijn valt, kun­nen er indi­rec­te gevol­gen zijn via keten­ver­ant­woor­de­lijk­heid. Zorg ervoor dat uw orga­ni­sa­tie goed voor­be­reid is.

Wilt u weten hoe uw bedrijf com­pli­ant kan wor­den met de CSDDD? Neem con­tact met ons op voor advies en onder­steu­ning.