Blog
Op 25 juli 2024 is de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) in werking getreden. Deze Europese richtlijn verplicht bedrijven om systematisch de impact van hun activiteiten op mensenrechten en het milieu binnen hun toeleverings-, distributie- en transportketens te monitoren en aan te pakken. Dit is een belangrijke stap in de verduurzaming van de Europese economie en sluit aan bij de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die bedrijven verplicht transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid.
Na langdurige onderhandelingen heeft de Europese Raad de CSDDD op 24 mei 2024 formeel aangenomen en werd de richtlijn op 5 juli 2024 gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. Lidstaten hebben tot 26 juli 2026 de tijd om de bepalingen in hun nationale wetgeving te implementeren. In Nederland gebeurt dit via de Wet Internationaal Verantwoord Ondernemen (WIVO). De consultatieronde voor de Nederlandse WIVO is inmiddels gesloten, en het is nu aan de wetgever om de wetgeving ter implementatie van de CSDDD in Nederland definitief vast te stellen.
De Omnibus-verordening: vereenvoudiging van duurzaamheidsrapportage
De Omnibus-verordening van de Europese Unie belooft het landschap van duurzaamheidsrapportage ingrijpend te veranderen door verschillende regelgeving samen te voegen tot één gestroomlijnd kader. Aangekondigd door Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen in november 2024, heeft deze wetgeving als doel de overlappende verplichtingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) en de EU-Taxonomieverordening te vereenvoudigen.
De publicatie van de Omnibus-verordening staat gepland voor 2025 en moet de administratieve last verminderen zonder concessies te doen aan de inhoud. Hierdoor kunnen bedrijven in de EU zich beter richten op naleving en duurzaamheid.
Belangrijkste Elementen van de Omnibus-Verordening:
- Samenvoeging van de CSRD, CSDDD en de EU-Taxonomieverordening.
- 25% minder rapportageverplichtingen, terwijl de inhoudelijke kern behouden blijft.
- Meer consistentie tussen EU-lidstaten om eerlijke en effectieve naleving te waarborgen.
Met deze hervorming zet de EU een belangrijke stap richting efficiëntere en toegankelijkere duurzaamheidsrapportage. Hierdoor worden overbodige rapportageverplichtingen verminderd, worden de due diligence-verplichtingen verduidelijkt en nemen de administratieve lasten af—vooral voor bedrijven die meerdere duurzaamheidsrichtlijnen moeten naleven.
Welke bedrijven vallen onder de CSDDD?
De richtlijn is van toepassing op grote bedrijven binnen en buiten de Europese Unie die bepaalde financiële en personele drempels halen. De implementatie van deze drempels verloopt gefaseerd:
- 2027: Bedrijven met >5.000 werknemers en een omzet > €1,5 miljard.
- 2028: Bedrijven met >3.000 werknemers en een omzet > €900 miljoen.
- 2029: Bedrijven met >1.000 werknemers en een omzet > €450 miljoen.
- 2029: Franchise-/licentiebedrijven met EU-inkomsten > €22,5 miljoen en een omzet > €80 miljoen.
Deze bedrijven zijn verplicht om te voldoen aan de volgende verplichtingen:
- Klimaattransitieplan: Bedrijven moeten een plan ontwikkelen, implementeren en regelmatig bijwerken om hun impact op klimaatverandering te minimaliseren.
- Due Diligence in de Waardeketen: Bedrijven moeten risico’s voor mensenrechten en het milieu identificeren en maatregelen nemen om negatieve effecten te voorkomen, te verminderen of te beëindigen. Dit omvat onder meer het bestrijden van gedwongen arbeid en milieuvervuiling.
- Transparantie en Rapportage: Strikte openbaarmakings- en verantwoordingsverplichtingen zijn van toepassing.
Indirecte impact op kleine bedrijven
Hoewel de CSDDD primair gericht is op grote ondernemingen, zullen ook kleine bedrijven indirect met de richtlijn te maken krijgen. Dit geldt vooral voor toeleveranciers en zakenpartners van grotere bedrijven die onder de CSDDD vallen. Zij zullen moeten voldoen aan strengere due diligence-eisen om zakenrelaties met grote bedrijven te behouden.
Impact op de financiële sector
De financiële sector geniet een gedeeltelijke vrijstelling. Financiële instellingen moeten due diligence toepassen op hun eigen bedrijfsactiviteiten en leveranciers (upstream), maar verplichtingen met betrekking tot klanten en eindgebruikers (downstream) blijven vooralsnog buiten beschouwing. Daarnaast moeten financiële instellingen een Klimaatplan opstellen om bij te dragen aan de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de EU.
Handhaving en sancties
De handhaving van de CSDDD zal plaatsvinden door administratief toezicht en civiele aansprakelijkheid. Elk EU-land moet een autoriteit aanwijzen die verantwoordelijk is voor de naleving en het opleggen van sancties. In Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verantwoordelijk zijn voor de handhaving. Sancties kunnen bestaan uit:
- Boetes die effectief, proportioneel en afschrikwekkend zijn.
- Bevelen tot naleving van de richtlijn.
- Financiële compensatie voor slachtoffers van nalatigheid in due diligence-verplichtingen.
Op EU-niveau zal de Europese Commissie een netwerk van toezichthoudende autoriteiten oprichten om een gecoördineerde handhaving te waarborgen.
Wat betekent dit voor uw bedrijf?
De CSDDD introduceert ingrijpende verplichtingen. Ook als uw bedrijf niet direct onder de richtlijn valt, kunnen er indirecte gevolgen zijn via ketenverantwoordelijkheid. Zorg ervoor dat uw organisatie goed voorbereid is.
Wilt u weten hoe uw bedrijf compliant kan worden met de CSDDD? Neem contact met ons op voor advies en ondersteuning.