Blog
Op 1 maart 2022 is de Subsidieregeling leer- en ontwikkelbudget voor de stimulering van de arbeidsmarktpositie van natuurlijke personen met een band met de Nederlandse arbeidsmarkt in werking getreden (Subsidieregeling STAP-budget). Per deze datum kunnen personen die een band hebben met de Nederlandse arbeidsmarkt een budget aanvragen ten behoeve van hun persoonlijke ontwikkeling.
Een leven lang ontwikkelen
Binnen het kabinetsbeleid wordt een ‘leven lang ontwikkelen’ centraal gesteld. Dit is erop gericht te stimuleren dat iedereen in Nederland de kans krijgt om meer de regie te nemen over investeringen in de eigen ontwikkeling. De Rijksoverheid is zich ervan bewust dat de studiekostenaftrek, welke tot 1 maart 2022 ingezet kon worden in het kader van een ontwikkeling, met name voor lagere inkomens een barrière opwierp. Immers, de studiekosten dienden volledig voorgeschoten te worden en konden pas achteraf worden teruggevraagd. Met het huidige STAP-budget kan een subsidie van maximaal € 1.000,– inclusief btw per jaar worden aangevraagd. Het doel van het STAP-budget is om de beroepsbevolking duurzaam inzetbaar te houden op een manier dat ondersteuning wordt geboden aan alle doelgroepen. Immers, mensen met een lager inkomen hoeven niet langer de kosten zelf voor te schieten.
De voorwaarden
Natuurlijke personen die een band hebben met de Nederlandse arbeidsmarkt kunnen ten behoeve van het volgen van een scholing subsidie aanvragen bij het UWV. Zowel werkende als werkzoekende hebben de mogelijkheid om een subsidieaanvraag te doen. Zij kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een cursus of zich laten omscholen. Het budget kan alleen worden aangevraagd voor een scholing die in het scholingsregister is vermeld. Of de aanvrager een band heeft met de Nederlandse arbeidsmarkt wordt vastgesteld aan de hand van een drietal cumulatieve criteria. Er wordt onder meer gecontroleerd of de aanvrager verzekerd is voor de volksverzekeringen.
Wat kun je doen als werkgever?
Het STAP-budget kent niet alleen voordelen voor de subsidieaanvragers maar tevens voor werkgevers. Het motiveert werknemers, de kennis neemt toe en vacatures kunnen intern beter worden opgevuld. Om dit te realiseren is het verstandig dat werknemers op de hoogte zijn van deze nieuwe regeling. Werkgevers kunnen de mogelijkheid tot een STAP-budget opnemen in een personeelshandboek of dit bespreken tijdens functioneringsgesprekken met de werknemer(s). Ook kan de werkgever zijn werknemers enthousiasmeren via de personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad.
Aanvraagperioden
Het STAP-budget wordt verdeeld over vijf verschillende periodes van het jaar. Vanaf 1 maart 2022 startte de eerste aanvraagperiode. De STAP-regeling kan op grote belangstelling rekenen. Na twee dagen hadden 35.000 mensen het een aanvraag ingediend en was het beschikbaar gestelde budget volledig benut. De volgende aanvraagperiode zal starten op 1 mei 2022.