Blog
Ben & Jerry’s, Dopper, Patagonia, WeTransfer, Fairphone hebben in ieder geval één gemene deler – allemaal hebben ze een Beneficial Corporations (ʺB-Corpʺ) certificering. We zien steeds meer bedrijven met een dergelijke private certificering, maar wat houdt deze B-Corp certificering nu precies in?
Verder uitklappen voor: “B-Corp”
B-Corp
B-Corps zijn for-profit vennootschappen die een private B-Corp certificering hebben verkregen van B Lab. Belangrijk om te noemen is dat een B-Corp dus geen aparte rechtsvorm is, het betreft een certificering (een soort stempel). Bedrijven met een maatschappelijke missie hebben de mogelijkheid een dergelijke certificering te verkrijgen. Het zijn echter allemaal bedrijven die winst willen maken, een B Corp kan zelfs beursgenoteerd zijn (zie bijvoorbeeld Koninklijke Wessanen).
Deze certificering, in 2006 in het leven geroepen door drie vrienden, kan sinds 2012 worden toegekend aan Nederlandse vennootschappen. Inmiddels is de B-Corp populair – met 3.445 bedrijven die verspreid over 150 industrieën in 71 landen B-Corp gecertificeerd zijn, is de B-Corp niet enkel populair onder bedrijven in de groene / milieu sector. Al deze bedrijven hebben zich aangesloten bij het 3 P gedachtegoed waar de B-Corp voor staat: People, Planet én Profit.
De procedure om een B-Corp certificering te verkrijgen bestaat onder andere uit de volgende stappen:
1. B Impact Assessment
Deze assessment geeft inzicht in hoe de onderneming omgaat met de belangen van verschillende stakeholders. De assessment ziet op 4 deelgebieden, (1) governance, (2) werknemers, (3) maatschappij en (4) milieu. Bij de beantwoording van de vragen moet de B-Corp onderneming in spe zoveel mogelijk voorbeelden en toelichting verschaffen. Uiteindelijk wordt er aan de antwoorden een bepaalde score verbonden. In totaal kan een onderneming 200 punten ‘verdienen’, gemiddeld scoren bedrijven tussen de 40 en 100 punten. Een onderneming moet minimaal een score van 80 punten halen, wil het in aanmerking komen voor B-Corp certificering.
2. B Corp agreement
De B-Corp onderneming in spe moet daarnaast een overeenkomst ondertekenen met B Lab waarin praktische zaken als de jaarlijkse toeslag en transparantie worden geregeld. De toeslag is afhankelijk van de jaarlijkse omzet van de onderneming. Verdient de onderneming jaarlijks minder dan USD 150.000, dan betaalt de onderneming een toeslag van USD 1.000. Is de omzet minder dan USD 30 miljoen, is de toeslag USD 12.000.
3. Statutenwijziging
Daarnaast moeten de statuten van de onderneming worden aangepast. Aan het doel van de onderneming moet in ieder geval het volgende worden toegevoegd: “Een van de doelen van de Vennootschap is door middel van haar bedrijfsvoering en activiteiten, een significant positieve invloed te hebben op de maatschappij en het milieu in zijn algemeenheid.”
Daarnaast moet aan de taakverdeling van de bestuurders het volgende toegevoegd worden: “Bij hun besluitvorming zullen de bestuurders ook rekening houden met de sociale, economische, juridische of andere gevolgen van de bedrijfsuitvoering van de Vennootschap ten aanzien van (i) de werknemers, de dochtermaatschappijen en leveranciers (ii) de belangen van de klanten van de Vennootschap en haar dochtermaatschappijen, (iii) de gemeenschappen en de samenleving waarin de Vennootschap, haar dochtermaatschappijen en leveranciers hun bedrijf uitvoeren, (iv) het lokale en globale milieu en (v) de korte en lange termijn belangen van de onderneming.”
Verder uitklappen voor: “Gevolgen invoering BVm”
Gevolgen invoering BVm
In een voorgaande bijdrage zijn wij kort ingegaan op de inzet van het kabinet om eind 2020 met een voorontwerp te komen omtrent de BVm. Met de voorgenomen invoering van de BVm – een lex specialis voor vennootschappen met een winstoogmerk én met een bepaald maatschappelijk doel, welk doel / BVm stempel naar alle waarschijnlijkheid in de Kamer van Koophandel moet worden ingeschreven – wil het kabinet de maatschappelijke ondernemers in Nederland ondersteunen. Het is vooralsnog afwachten hoe de BVm eruit komt te zien, maar wat wel vaststaat is dat het opnemen van een dergelijke rechtsvorm zal bijdragen aan de (h)erkenning van maatschappelijke ondernemingen.
Met de invoering van de BVm is het de vraag wat de toegevoegde waarde van de B-Corp certificering nog is. Zowel de B-Corp als de BVm geven immers een duidelijk signaal naar buiten toe dat de betreffende onderneming een maatschappelijk doel nastreeft. Binnen Nederland zal het signaal van de BVm wellicht zelfs groter zijn, omdat de BVm in het register van de Kamer van Koophandel moet worden ingeschreven. Terwijl de certificering van de B-Corp enkel op de website van de onderneming zelf en op de website van B-Corp te vinden is. Gezien het feit dat er daarnaast aan de B-Corp certificering bepaalde toeslagen verbonden zijn, kunnen wij ons goed voorstellen dat – zeker de kleinere – ondernemers in de toekomst voor de optie van de BVm zullen kiezen. Het is nog afwachten hoe de BVm er uit komt te zien, maar het ligt vooralsnog niet voor de hand dat grote gevestigde ondernemingen in Nederland de overstap zullen maken naar de BVm. Het valt immers te betwijfelen of het opnemen van één enkele BVm in een grote vennootschapsstructuur de gewenste maatschappelijke impact heeft. Daarnaast zal de financiële toeslag verbonden aan de B-Corp voor dergelijke vennootschappen minder zwaar wegen dan voor een kleinere maatschappelijk betrokken onderneming. Onze verwachting is dan ook dat de B-Corp ook na de invoering van de BVm een rol zal blijven spelen voor (grote) maatschappelijke ondernemingen in Nederland.
Mocht u vragen hieromtrent hebben, neem gerust contact met ons op.