Blog
Op 22 november 2021 is door het demissionair kabinet een wetsvoorstel ‘Tijdelijke wet verbreding inzet coronatoegansbewijzen’ ingediend. Dit maakt het mogelijk om het coronatoegangsbewijs (CTB) ook op de werkvloer in te zetten als dat noodzakelijk wordt geacht voor de vermindering van het verspreiden van het coronavirus. Een vergaande maatregel zo lijkt het, maar wel een die het demissionair kabinet onvermijdelijk acht in verband met de verslechterende epidemiologische situatie.
Huidige situatie
Op dit moment geldt een toegangsmaatregel in de vorm van een QR code alleen voor bezoekers/klanten van een locatie in een van de volgende sectoren: cultuur, evenementen, georganiseerde jeugdactiviteiten, horeca of sport. De nieuwe uitbreiding zou onder andere betekenen dat werkgevers binnen deze sectoren ook van hun werknemers een QR code moeten verlangen bij het werken op locatie. Iets wat op dit moment niet mogelijk is op grond van Artikel 58ra lid 8 van de Wet Publieke gezondheid. Deze wet bepaalt namelijk dat personen die beroeps- of bedrijfsmatig werkzaamheden verrichten in een aangewezen sector niet kunnen worden verplicht een testbewijs te tonen. Werknemers zijn op dit moment dus nog uitgezonderd van de verplichting om een CTB te tonen.
Lees verder voor het wetsvoorstel
Het wetsvoorstel
Het ingediende wetsvoorstel bepaalt dat de maatregel van een CTB zal kunnen worden opgelegd aan werknemers in twee soorten sectoren.
Ten eerste in CTB-plichtige sectoren. Dus aan werknemers die werken op locaties waar al een CTB-plicht geldt voor bezoekers/klanten. Voor deze categorie van sectoren wordt er dus een plicht opgelegd vanuit de overheid. De werkgever kan hier niet van afwijken. Denk hierbij aan de bovengenoemde sectoren, zoals de horeca en evenementensector. Verder zal bij ministeriële regeling nog nadere invulling worden gegeven aan welke sectoren hier nog meer onder gaan vallen en onder welke voorwaarden.
Ten tweede kan in overige sectoren aan werkgevers de bevoegdheid worden gegeven tot het toepassen van een CTB-plicht op werknemers (en bezoekers) op werklocatie, na instemming van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Bij deze restcategorie zal er dus sprake zijn van een keuzemogelijkheid voor elke werkgever voor het al dan niet toepassen van een coronatoegangsbewijs. Hierbij dient de werkgever zich af te vragen of het eisen van een CTB gepast en nodig is. Welke sectoren hier onder gaan vallen en onder welke voorwaarden zal ook bij ministeriële regeling worden bepaald. Verder zal er nog een uitbreidingsmogelijkheid voor de overheid zijn om alsnog een CTB-plicht aan werknemers/bezoekers op te leggen in deze sectoren, indien de verergering van de corona-epidemie dit vergt.
Lees verder voor het Advies raad van staten
Advies raad van staten
De afdeling advisering van de Raad van State is van mening dat de regeling voor werkgevers in niet-CTB-plichtige sectoren te ingewikkeld is en kan leiden tot conflicten op de werkvloer. Doordat de werkgever feitelijk gedwongen wordt om een keuze te maken tussen zijn gevaccineerde en niet-gevaccineerde werknemers komt de werkgever namelijk in een onwenselijke situatie terecht.
De afdeling adviseert dan ook om als uitgangspunt te nemen dat de minister aan werkgevers de verplichting op kan leggen om van werknemers een CTB te vragen, indien dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan de volksgezondheid. Hierbij zal de werkgever dit niet hoeven na te leven als er de mogelijkheid bestaat om op een andere, minder ingrijpende manier een vergelijkbaar beschermingsniveau te bereiken. De vraag is of de Tweede kamer naar aanleiding van dit advies het wetsvoorstel zal amenderen.
Lees verder voor de 2G toepassing
2G maatregel van toepassing?
Gezien het feit dat de voorbereiding voor deze maatregel vrijwel gelijkloopt met de voorbereiding van de 2G/3G keuzemogelijkheid voor ondernemers, kan vrij snel het misverstand ontstaan dat werkgevers binnenkort een 2G-maatregel op hun werknemers kunnen toepassen. Dit zou in feite op een vaccinatieplicht neerkomen die bepaalde werkgevers aan hun werknemers kunnen opleggen.
Demissionair minister de Jonge heeft echter aangegeven dat de keuzemogelijkheid voor een 2G/3G-maatregel alleen op locaties ziet ‘’waar de risico’s op besmetting het allergrootst zijn’’. Denk hierbij vooral aan kroegen, festivals en evenementen. Deze keuzemogelijkheid wordt niet ingevoerd op het werk en andere essentiële sectoren.
Lees verder voor aandachtspunten voor werkgever i.v.m. mensenrechten
Aandachtspunten werkgever in verband met mensenrechten
Bij het vragen van een CTB door een werkgever komen enkele mensenrechten om de hoek kijken. Zo wordt het verplicht tonen van een vaccinatiebewijs als een inperking op het recht op lichamelijke integriteit gezien en komt bij het verwerken van deze medische gegevens het recht op privacy in het geding. Allebei grondwettelijk vastgelegd in respectievelijk artikel 11 en 10 van de Grondwet.
Grondrechten mogen echter worden ingeperkt indien een dergelijke beperking bij wet is voorzien, een legitiem doel nastreeft en noodzakelijk en proportioneel is in een democratische samenleving. Met de wet die binnenkort (eventueel) tot stand komt is het recht om een coronatoegangsbewijs te hanteren dus niet gelijk gerechtvaardigd voor werkgevers. Het creëren van gezonde en veilige werkomstandigheden valt echter wel onder een van de wettelijke plichten van een werkgever en zou om die reden hierbij wel als legitiem doel kunnen dienen. Het is verder aan de werkgever om voor zijn organisatie te kijken of het hanteren van een CTB noodzakelijk en proportioneel is. De werkgever kan hierbij afwegen of er met minder ingrijpende maatregelen een soortgelijk resultaat kan worden bereikt. Dit zal veelal afhangen van de werkomstandigheden, hoe groot de kans op besmetting op de werkvloer is en de kwetsbaarheid van de medewerkers of klanten.
Verder mag het verwerken van medische gegevens doorgaans niet door een werkgever gebeuren op grond van de privacywet AVG. Deze gegevens dienen dan ook door de bedrijfsarts te worden verwerkt. Een uitzondering hierop is echter het zwaarwegende algemeen belang, zo heeft het College van de Rechten van de Mens laatst verduidelijkt. Het voorkomen van coronaverspreidingen kan hier onder kan vallen, waardoor een CTB-plicht door werkgevers niet perse in strijd is met het recht op privacy.
Tenslotte dient, zoals bij het wetsvoorstel al aangegeven, toestemming te worden gevraagd van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging o.g.v. artikel 27 lid 1 sub K WOR. Als de onderneming niet over een van deze medezeggenschapsorganen beschikt is het nog onduidelijk wat voor andere voorwaarden er zullen gelden. Duidelijk is wel dat de werknemers op een bepaalde manier inspraak moeten kunnen hebben.
Met het aangekondigde wetsvoorstel lijkt de mogelijkheid van een werkgever om een coronatoegangsbewijs van zijn werknemer te verlangen een nieuwe realiteit te gaan worden. Met deze eventuele nieuwe wet is het echter nog niet in alle gevallen gerechtvaardigd voor een werkgever om een dergelijk bewijs te vereisen. Dit zal per geval anders blijken en zo zijn er meerdere factoren die gewogen – en maatregelen die genomen – dienen te worden voordat een werkgever deze plicht op zijn werknemers gerechtvaardigd van toepassing kan verklaren.